Vem är din kund?

Alla aktiviteters leveranser har minst en kund, ibland flera.

Kundbegreppet sträcker sig ifrån det ”enkla”, det vi normalt benämner slutkund. Det inbegriper också relationer där du själv, dina medarbetare eller din chef mottar resultatet av ditt arbete. Till komplicerade miljöer med många intressenter. Där olika intressenter har en eller flera av typiska kundegenskaper: Beslutsfattning, brukare, utförare, betalare bedömare mm.

Om man inte vet vem eller vilka som är sin kund, det vill säga vilket kundbegrepp som man bör använda, är det svårt att veta hur man ska gå till väga för att uppfylla det ställda löftet. Det gör det också svårt att veta den fulla omfattningen av sitt löfte då.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>